Binnenkort op Mooimuziek

» Verboden Muziek
» De Hemelse X Factor van Rebecca Ferguson

gepubliceerd op dinsdag 17 maart 2009

De muziek crisis (deel 1)

Afbeelding koptelefoon Moeten werknemers voortaan de koptelefoon inleveren bij de toegangspoort?
"Gij zult betalen". Auteurs- rechtenorganisatie BUMA/ STEMRA gaat het de komende maanden erg druk krijgen met dit eerste gebod voor overtreders van de Auteurswet van 1912. Zij kunnen namelijk geld eisen van elk bedrijf dat zijn medewerkers in het bedrijfsbelang toestaat naar muziek te luisteren op zijn of haar privé mp3-speler. Dat is althans het gevolg van een rechterlijk vonnis uit december 2008 dat vorige week is gepubliceerd.

Verweer

Het vonnis is geveld door de rechtbank in Zwolle en stamt al van december 2008. Eerder dat jaar was plaatbewerkingsbedrijf Suplacon door BUMA/STEMRA voor de rechter gedaagd. Reden is dat het bedrijf geen vergoeding betaald zou hebben voor muziek die afgespeeld werd op de werkvloer.

De directeur van Suplacon, Jellard Koers, voerde zelf het verweer namens zijn bedrijf. In dat verweer redeneerde Koers dat werknemers van Suplacon tijdens het werk naar muziek mogen luisteren. Of de daarvoor gebruikte radio's eigendom zijn van het bedrijf of van de werknemers was hem niet bekend. Maar aangezien niet iedereen dezelfde smaak heeft, zo zei hij, kiezen sommige medewerkers voor muziek op hun eigen mp3-speler.

Vonnis

De Zwolse rechtbank schrijft het volgende in haar vonnis:
4.1: "[…] De Hoge Raad heeft in zijn arrest van 1 juni 1979 (NJ 1979, 470) bepaald dat wanneer iemand uitsluitend ten eigen genoegen muziek ten gehore brengt, het feit dat er anderen zijn die deze muziek ook kunnen horen alleen dan zal kunnen meebrengen dat ten gehore brengen van de muziek als openbaarmaking in de zin van de Auteurswet 1912 moet worden beschouwd, als hij er een beroeps- of bedrijfsbelang of een soortgelijk belang bij heeft dat ook anderen dan hij zelf naar de muziek kunnen luisteren."

4.3: "De voorzieningenrechter is van oordeel dat uit het feit dat medewerkers van Suplacon tijdens werktijd naar muziek mogen luisteren, zelfs middels een i-Pod of mobiele telefoon, volgt dat Suplacon een bedrijfsbelang heeft dat zijn medewerkers naar muziek kunnen luisteren […] Er is dan ook sprake van een openbaarmaking van muziek in de zin van artikel 12 van de Auteurswet.""

Verbijstering

Juristen zijn verbijsterd over de uitspraak. ICT-jurist Arnoud Engelfriet noemt de uitspraak 'fout en onbegrijpelijk' en schrijft op zijn blog zelfs: "dit is te absurd voor woorden". Voor leken legt hij nog even de redenering uit die de rechter heeft aangehouden:
  • medewerkers mogen tijdens werktijd naar muziek luisteren, zelfs middels een i-Pod of mobiele telefoon

  • daarom heeft het bedrijf een bedrijfsbelang dat zijn medewerkers naar muziek kunnen luisteren

  • dus is (er) sprake van een openbaarmaking


Hij verduidelijkt: "Een bedrijfsbelang hebben bij het laten luisteren naar muziek is nog niet hetzelfde als het werkelijk ten gehore brengen van muziek. Bij openbaar maken moet je toch echt iets doen om die muziek te laten horen." Op de website Ius Mentis (Latijn: '(het) recht van (de) geest') houdt Engelfriet een blog bij over ICT en recht, die ook voor leken erg goed leesbaar is.

Gelukkig wordt de muziek niet zo hard gehoord als hij gedraaid wordt. Tweakers.net berichtte later namelijk dat Auteursrechtenorganisatie Buma niet van plan is bedrijven om royalty's te gaan vragen als werknemers naar hun muziekspeler luisteren. In het artikel wordt Cees van Rij, directeur Juridische Zaken van Buma, geciteerd: "Het gaat erom dat een buitendienstmedewerker van ons muziek hoort als hij bij een bedrijf naar binnen loopt. Met een hoofdtelefoon is dat natuurlijk niet zo". Buma interpreteert daarmee de uitsprak van de Zwolse rechter anders dan Engelfriet en andere juristen: "De rechter bedoelde volgens ons dat het feit dat werknemers binnen het bewuste bedrijf naar muziek mochten luisteren, aangaf dat er een bedrijfsbelang was om de muziek openbaar te maken,"

Conclusies:
  1. Voer nooit je eigen verweer

  2. De rechterlijke macht heeft een les 'nieuwe' media nodig

  3. Midden in de krediet crisis worden Nederlandse bedrijven bedreigd door een nog grotere 'muziek crisis'


Info:



Lees verder/Read more
»

gepubliceerd op vrijdag 13 maart 2009

LP en CD: vredige coëxistentie of parasitaire relatie?

LP en CD: vredige coëxistentie of parasitaire relatie? De LP en de CD: vredige coëxistentie of parasitaire relatie? Foto: ION Audio
Het concept van de CD wordt dit jaar dertig. Jawel, het concept; de CD zelf is namelijk pas in 1982 gelanceerd. Het concept van de CD, gepatenteerd door Philips, werd vanaf 1979 door Philips, in samenwerking met Sony, ontwikkeld tot het eindprodukt dat wij nu kennen. Sinds die tijd is ondertussen een hele generatie volwassen geworden met de schijfjes.

Drie jaar nadat Philips en Sony begonnen met de ontwikkeling werd uiteindelijk de eerste CD uitbracht. Dit was het album "The Visitors" van Abba, uitgebracht in 1981. In 1982 was het nog maar de vraag of het nieuwe medium een commercieel succes zou worden. Tegenwoordig is het niet meer weg te denken in allerlei vormen. Destijds zag men het voornamelijk als een vervanger van de muziekdrager die toen het meest populair was, de LP. Het doel dat Philips zich had gesteld met de ontwikkeling van de CD was om een kwalitatief betere geluidsdrager te maken was dan de LP of de cassettebandjes. Velen vonden dit op zijn minst ambitieus. Een digitale kopie met natuurlijk gegevensverlies kan, zo vond men, nu eenmaal niet op tegen een analoge een-op-een kopie.
Zelfs tegenwoordig worden daar nog felle discussies over gevoerd. Sommigen vinden dat het voordeel vooral voor klassieke muziek geldt. Anderen wijzen er op dat het menselijk oor niet in staat is geluid waar te nemen met een frequentie boven 40kHz. Daarom is het, zo redeneren zij, onmogelijk om het geluid van een CD te onderscheiden van dat van een LP.

Een van de meest genoemde argumenten ten voordele van de LP is echter de grootte van de hoes. En inderdaad, er is een hele generatie opgegroeid die niet weet hoe lekker het is om een grote LP hoes in handen te hebben. Op 30 bij 30 centimeter kun je nu eenmaal meer grafische en textuele informatie kwijt dan op de 12,1 vierkante centimeter van een CD boekje.
En dat is ook voor mij het grootste voordeel van een LP: zo'n hoes, waar je geen loep bij nodig hebt, die je kunt lezen zonder toegeknepen ogen. Een hoes ook waar ontwerpers nog wat mee kunnen uithalen. Geen van de CD hoezen haalt het bijvoorbeeld bij de openklappende hoes van "Brain Salad Surgery" van Emerson Lake & Palmer, of de hoes van "Sticky Fingers" van de Rolling Stones met de echte ritssluiting, of die van de vroege Yes albums met de zwevende buitenaardse werelden van Roger Dean of die van "Walls and Bridges" van John Lennon met de flappen waar je steeds een nieuwe hoes mee kunt samenstellen.
Tuurlijk, er zijn zeker prachtige CD ontwerpen te vinden. Kijk naar de collector's uitgaven van "Modern Times" van Bob Dylan, "Techarí" van Ojos de Brujo, "Pacific Ocean Blue" van Dennis Wilson of "Heavy Soul" van Paul Weller, om er een paar te noemen. Maar over het algemeen halen CD hoesontwerpen het niet bij de hoesontwerpen voor vinyl LP's.

Eerlijkheidshalve moet dan natuurlijk ook het grootste voordeel van de CD worden genoemd. En die heeft wat mij betreft niets met geluidskwaliteit te maken. Dat voordeel is veel praktischer: waar je vroeger een kamer nodig had voor een enigszins uitgebreide verzameling, kun je je collectie nu kwijt in een paar kasten, zonder je vriendin daar meteen bovenop te krijgen.

In extremo maakt de toenemende digitalisering zelfs die kasten overbodig. Maar zeg nu zelf: een harde schijf van een terrabyte vol mp3-tjes is toch lang niet zo cool als al die tastbare zilveren schijfjes in je kast?!

Trivia:
  • De LP (Elpee, Long Player of langspeelplaat) werd in 1948 geïntroduceerd door CBS.
  • LP's zijn tweezijdig en kunnen op elke kant 20 tot 30 minuten aan muziek bevatten.
  • Standaard LP's hebben een diameter van 300 millimeter.
  • Standaard CD's hebben een diameter van 120 millimeter.
  • CD's kunnen exact 74 minuten aan audio bevatten. Naar verluidt was de vrouw van de directeur van Sony gek op de Negende symphonie van Beethoven in de uitvoering onder leiding van dirigent Wilhelm Furtwängler uit 1951. Deze duurt precies 74 minuten.De huidige standaard voor audio CD's is een duur van 80 minuten (gelijk aan 700MB).
  • In het gaatje van een CD past exact een ouderwets dubbeltje. Het verhaal gaat dat de Philips ingenieurs zo de Nederlandse afkomst van het medium benadrukten. Veel waarschijnlijker is echter dat de diameter om meer praktische redenen is gekozen, zoals de gemiddelde vingerdikte.
  • De eerste CD werd uitgebracht in 1982. Dit betrof het album "The Visitors" van Abba van een jaar daarvoor.
  • Het eerste album dat gebruik maakte van de audiotechnisch superieure mogelijkheden van de CD was "Brothers In Arms" van Dire Straits uit 1985.
  • Naar schatting zijn er wereldwijd onderhand zo'n kleine tweehonderdvijftig miljard cd's verkocht.
  • Ondertussen bestaan er ook dubbelzijdige CD schijfjes, de zogenaamde 'dualdisc', met een CD aan één kant en een DVD aan de andere. Voorbeelden zijn "We Shall Overcome - The Seeger Sessions" van Bruce Springsteen en "About Time" van Steve Winwood.



Lees verder/Read more
»

gepubliceerd op dinsdag 10 maart 2009

Burt Bacharach op North Sea Jazz 2009

Duffy, Herbie Hancock & Lang Lang, B.B. King, James Taylor, Jamie Cullum, John Scofield, het Anthony Braxton Diamond Curtain Wall Trio en McCoy Tyner feat. Bill Frisell behoren tot de acts die zijn aangetrokken voor het North Sea Jazz festival 2009.
En vandaag werd bekend dat ook Burt Bacharach zal optreden tijdens de 34ste editie van het festival.


Het mag gerust wereldnieuws genoemd worden dat de nestor van de easy listening een concert geeft op een van de grootste muziek evenementen ter wereld. Het zal bovendien zijn eerste concert in Nederland zijn.

'Still' van Burt Bacharach tijdens een BBC concert in 2008 Burt Bacharach tijdens een BBC concert in 2008
Bacharach zal er geen zweethanden of zenuwtrekjes meer van krijgen. In zijn lange carrière trad hij op met grootheden als The Carpenters, Marlène Dietrich, Barbra Streisand, Dusty Springfield, Cilla Black, Elvis Costello en Rufus Wainwright.
Zijn muziek werd verder vertolkt door onder meer The Beatles (het nummer "Baby It's You" werd opgenomen op 11 feb. 1963 voor het album "Please Please Me". Naderhand verscheen het nog op het album "Introducing... The Beatles"), Aretha Franklin, Isaac Hayes ("Walk On By" op het album "Hot Buttered Soul") en Trijntje Oosterhuis.

Bacharach wordt dit jaar 81.

info:
Website van North Sea Jazz
Burt Bacharach online
zie ook "Burt Bacharach in Nicaragua"



Lees verder/Read more
»

gepubliceerd op vrijdag 6 maart 2009

Het Harpengala 2009

Logo van het Harpengala 2009
Gisteravond vond het Buma Harpen Gala 2009 plaats. Tijdens dit gala zijn de winnaars van de Gouden Harpen en de Zilveren Harpen 2008 bekend gemaakt. Bovendien werd er naast de Buma Exportprijs een Speciale Export Prijs uitgereikt. Getuige de introductiefilmpjes wisten de winnaars het zelf al een tijdje. De show was er echter niet minder spontaan door.

Frits Spits was ook dit jaar de juryvoorzitter voor de Gouden Harp. De uitreiking van de Harpen en de Buma Exportprijs werd gepresenteerd door Yolanthe Cabau van Kasbergen. De enige valse noot werd verzorgd door Jan Smit

De Jury

De Buma Gouden en de Buma Zilveren Harpen zijn geen publieksprijzen. In plaats daarvan worden ze door een jury van deskundigen toegekend. Dat is precies waarom voor veel artiesten deze prijs zo belangrijk is.
De jury voor de Buma Gouden Harpen bestond dit jaar uit Frits Spits (voorzitter), Cor Bakker, Lisa Boray, Daniël Dekker, John Ewbank, Koen Poolman en Hijlco Span.
De jury voor de Buma Zilveren Harpen bestond uit Sieb Kroeske (voorzitter), Giel Beelen, Edwin Evers, Tjeerd Oosterhuis, Saul van Stapele, Simone de Waard en Nathalie van Veenendaal.

De Winnaars

Buma Gouden Harp
Jan Smit, uitgereikt door Marco Borsato
Gerard van Maasakkers, uitgereikt door Guus Meeuwis
Krezip, uitgereikt door Ilse DeLange
Within Temptation, uitgereikt door Jerney Kaagman

Buma Zilveren Harp
Room Eleven, uitgereikt door Youp van 't Hek
Ziggi, uitgereikt door Alain Clark
Typhoon, uitgereikt door Sticks (Opgezwolle)

Buma Export Prijs
André Rieu, uitgereikt door Ivo Niehe

Speciale Export Prijs
Giorgio Tuinfort, uitgereikt door Tony Berk


Feestje

Alle winnaars traden tevens op tijdens het gala. De enige uitzondering hierop was Within Temptation; zangeres Sharon lag met longontsteking in bed.
Jan Smit, winnaar van een Gouden Harp, had in het begin van zijn optreden even moeite zijn stem te vinden. Het zullen vast de zenuwen geweest zijn. Een oeuvreprijs winnen op je 23-ste is, zoals hij zelf even daarvoor al had aangegeven, nu eenmaal niet iets dat veel mensen overkomt.

De meeste indruk maakte op mij het optreden van Gerard van Maasakkers. Hij deed dat samen met Karel Kraaijhof. Van Maasakkers wordt binnenkort zestig, maar is iedereen met zijn persoonlijkheid, 'stage presence' en muzikaliteit makkelijk de baas. Guus Meeuwis noemde in zijn aankondiging onder meer het "plezier, talent en vasthoudendheid" van Van Maasakkers en daarmee sloeg hij de spijker op zijn kop.
De man komt niet alleen sympathiek over, maar ook als een rasmuzikant, met een bijzonder mooie stem. De muziek is eerlijk, spontaan en vrolijk. Prachtig optreden!

Vóór gisteravond had ik nog nooit gehoord van Giorgio Tuinfort. Tuinfort heeft onder meer Lange Frans & Baas B geproduceerd en samengewerkt met onder andere Akorn, Gwen Stefani en Lionel Ritchie. Hij verzorgde een optreden met Lange Frans & Baas B en speelde daarbij zelf fantastisch piano.

Een bijzondere vermelding van Mooimuziek krijgt het Metropole Orkest. Laten de aangekondigde bezuinigingen in de cultuursector alsjeblieft geen invloed hebben op dit fantastische orkest!

Info:



Lees verder/Read more
»

gepubliceerd op donderdag 5 maart 2009

Review: "No Line On The Horizon" van U2

Cover van het nieuwe album 'No Line On The Horizon' van U2
Het nieuwe album "No Line On The Horizon" van U2. De hoes is een werk van de Japanse kunstenaar Hiroshi Sugimoto, waarop de zee en de hemel elkaar ontmoeten. Zie ook SugimotoHiroshi.com
Eigenlijk was ik helemaal niet van plan het nieuwe U2 album te kopen. Ik was U2 uit het oog verloren na het album "Achtung Baby". Ik vond ze daarna gewoon niet meer vernieuwend, verrassend en interessant genoeg. Eind jaren negentig verloor ik ze dan ook volledig uit het oog.

Een week geleden stond ik bij IT Records op de tweede verdieping van Donner. Het nieuwe U2 album "No Line On The Horizon" was net uit. Het eerste in vijf jaar! En bovendien had ik een CD-bon van zeventig Euro bij me die m'n broekzak uitbrandde. Het nummer "Magnificent" stond net op toen ik de trap op liep en ja hoor: daarin herken je meteen en onmiskenbaar U2. Niet nieuw, maar wel lekker en ouderwets: gitaarloopje, stem, tempo... niets mis mee. Lijkt mij op de nominatie van single te moeten staan. Uitstekende opvolger van "Get On Your Boots".

"Moment Of Surrender" begint met een lekkere drive. Die gaat het goed doen op de komende concertreeks, niet in de laatste plaats omdat het een lekkere meezinger is. Jammer dat het nummer op een gegeven moment wat doodbloedt. Het kabbelt ten einde, terwijl het in eerste instantie meer belooft.
Wel sluit het daarmee goed aan op het wat kabbelende begin van "Unknown Caller", ook al zo'n ijzersterke meezinger:
"Restart and re-boot yourself
You're free to go
Oh, oh
Shout for joy if you get the chance
Password, you enter here, right now "
Het begin van "I'll Go Crazy If I Don't Go Crazy Tonight" is ook al weer zo typisch U2. Het is toch knap als je een band aan de klanken in de eerste maat al kunt herkennen. Daarmee schaart de band zich onder illustere voorgangers als de Beatles, de Beach Boys en Queen. De reden is te vinden in de producer van dit nummer: het behoort tot de twee nummers op het album (samen met "Breathe") die geproduceerd zijn door Steve Lillywhite, de eerste producer van de groep. Ook dit nummer lijkt mij trouwens een typisch concertnummer met z'n makkelijk te onthouden teksten, typische U2 geluid en drijvende tempo.

"Get On Your Boots" kent intussen iedereen wel als de nieuwe single. Ik vind het beslist niet het beste nummer van het album. Daarnaast vind ik het ook niet een nummer dat de sfeer van het album typisch vertegenwoordigt. Ik denk dat het ook daarom juist gekozen zal zijn; hierna wordt het immers alleen maar beter. Of misschien is dit nummer nu juist het vernieuwende waar ik zo naarstig naar op zoek ben...?

Het geluid van de nummers "FEZ-Being Born" (opgenomen in Fez, Marokko) en "White As Snow" is typisch Brian Eno, Daniel Lanois ten spijt. De muziek voor beide nummers werd geschreven door U2, Brian Eno en Daniel Lanois en ze werden door de laatste twee geproduceerd. Bij "FEZ-Being Born" kreeg ik trouwens hetzelfde desolate gevoel als bij Bowie's "Low", hoewel de link mij ontgaat (nee, "Low" werd niet geproduceerd door Brian Eno).

Zo kan ik nog wel wat nummers benoemen en bespreken. Maar eigenlijk komt het er op neer dat het een goed rock-album is met een aantal uitschieters en een aantal beduidend mindere nummers. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het over een maand of twee nog veel zal draaien. Ik ben toch een beetje bang dat het net als "Achtung Baby" uiteindelijk stof zal vangen in m'n platenkast.
Met producers Eno, Lanois en Lillywhite zet U2 op "No Line On The Horizon" een lekker moppie muziek in de schappen. Vernieuwend zijn ze zeker niet. Maar misschien wordt het onderhand ook tijd om dat imago over te dragen aan een van de jongere bands.

Het album "No Line On The Horizon" is uitgebracht in 5 uitvoeringen: een vinyl versie, een CD versie, een digitale uitvoering met een link naar een online film ('Linear' van Anton Corbijn), een versie met een magazine van 64 pagina's over U2 en een luxe box die zowel de CD, een DVD als een boek bevat.

info:
U2's thuisbasis op het web



Lees verder/Read more
»

gepubliceerd op woensdag 4 maart 2009

English translation - DJ Monkey: "We just do what we feel, and that is what we do"

This article is a translation of the same article published in Dutch on January 19, 2009.

Last time I was in touch with Joey Alkes (see the article on the anniversary concert of "Back to Basic") I had promised him to give some attention to DJ Monkey. Since then I had expected to receive a package by mail with maybe one CD containing some MP3 files. I didn't.

What I did get was a big package with no less than three audio CD's, a DVD of "W the Movie", a CD with photo's and documents, a CD with the video "God is an underachiever" (a protest against the many injustices in this world and featured on the CD "3rd World War") and a whole bunch of reviews from overseas. In this review I'll just be looking at the audio CD's.

Like "Baby Charles" or Blondie, DJ Monkey is not the name of one person. DJ Monkey was founded in Los Angeles in 2002 by Mick McMains (guitars, keyboards, dums, production; has worked with Earl Slick among others) and Joey Alkes (singer, songwriter; his songs have been recorded by the Plimsouls, Phil Seymour, The Roadrunners and others). They are the band's core members. Other members are rapper Lil' TipToe (Jamal Cryer), scratcher "MR1" (Jeremy Roth), guitar player Ian McMains (Mick McMains' son) and sax player Mitch Rafal, aka Count Daddy-O (who worked with Rick James among others). Alkes has been active in the music industry for many years and earned his merits as a music critic as well. He was also the manager for several local L.A.-based bands and for bands of international fame; his co-operation with internationally acclaimed mixed funk-rock band Mother's Finest being the most prominent. This band's claim to fame is the 1977 monster hit "Piece of the Rock".
Before Alkes joined the music industry, his poems were officially published.

A mind of their own

DJ Monkey poster DJ Monkey, clockwise, starting at the upper left hand corner: Lil' TipToe (Jamal Cryer), Count Daddy-O (Mitch Rafal), Mick McMains, Joey Alkes, "MR1" (Jeremy Roth)



My heart did skip some beats when I first opened the package from California, USA. The name DJ Monkey, in combination with a cover displaying the one-finger-salute, song lyrics like "Democrats, Republicans - what's the fucking difference? / They're all puppets or whores" (taken from "Big Oil", from the CD "another evolution"). Oh no, - I thought - not yet another rapper/hiphop artist trying to gain ground in Europe with a genre that has already been beaten to death?

...styles and influences are mixed by DJ Monkey like paint is mixed into a completely new color...

hoes van 'another evolution' "another evolution", from 2003
The first sounds however told me I need not have worried. DJ Monkey do have a mind of their own and can easily put you off balance. The music on the albums "another evolution" (released in 2003 on Alkes' own independent label Airborne Monkey Records) and "3rd World War" (2006) is not just accessible, but downright good and enjoyable.

Musical rainbow

It is not easy to pinpoint them as far as musical genre is concerned. I can hear some hiphop, I can hear soul, I can hear jazz, blues and even rock. I even hear quite some spoken lyrics, á la Lou Reed, sometimes in a real rap, sometimes in normal spoken words. And of course I hear singing. All those styles and influences are mixed by DJ Monkey like paint is mixed into a completely new color. And somewhere in this musical rainbow you can see the word 'urban', but whether that is urban-rock, urban-jazz, urban-soul or urban-something-else, I still have to figure out.
Joey Alkes: "Categories? We just do what we feel, and that is what we do. I personally don't understand the Hip-Hop tag myself. What I do accept is alternative rap/slam poetry -classical rock and jazz as what we lean to".
The CD "Corporate Oil War" from 2008 is an 'Election Year Special Ltd Edition Compilation' containing songs from the first two albums. All its profits went to Barack Obama's presidential campaign. The CD is an excellent way to get to know the music of DJ Monkey, although I imagine it will be hard to come by, especially outside the USA, it being a 'Special Ltd Edition'.

I personally don't understand the Hip-Hop tag myself. What I do accept is alternative rap/slam poetry -classical rock and jazz as what we lean to.

Joey Alkes, DJ Monkey

The instruments used are acoustic guitar, electric guitar, keyboards, piano, bass, saxophone, violin, percussion, turntables and voices, both in song and in spoken word (more so on "3rd World War" than on "another evolution"). This somewhat strange combination does work amazingly well.
On one song I hear the sound of a rock guitar ripping apart, the other starts off with a smooth jazzy saxophone and yet another has you listening to an acoustic guitar and singing. The song "The Hum" starts off with a laid-back combination of violin, bass, sax and guitar and Joey's voice talking. The world of DJ Monkey is a wondrous world that adds a completely new and self-defined genre to the diversity of musical genres that exists today. But if this is the start of a new genre, then I am a 'follower'.

cover of '3rd World War' "3rd World War", from 2006
Personally I prefer '3rd World War' to "another evolution". And the more I listen to it, the better it gets. It doesn't contain even one weak song. However, some are still better than others: the song "Hard Times NYC" can be classified as a classical rock song, which would have been a great choice on any Lou Reed album, combined with tropical percussion. "All Else Is Shadow" is more of a cross-over between rock, jazz and rap and a really good effort at that (I could swear I hear some Bowie-influences in the singing, but that may be my imagination getting carried away). And "Love Knows No Color" is yet another great cross-over song with good lyrics and great music. And, of course, I should also mention "God Is An Underachiever"!
These are favorites already. Don't turn your back on "another evolution" though; the album is really worth a listen!

Social engagement

None of us could have predicted that a Harvard trained, world conscious man such as Barack Obama had a hair-of-a-chance of becoming the President of the U.S.

DJ Monkey's Joey Alkes DJ Monkey's Joey Alkes
The lyrics on the whole are very socially engaged, without becoming rude. The song "3rd World War" is a clear accusation against a war that is being fought, while next to no-one is giving any attention to America's social problems: "We're going to war / on the backs of the poor".
In the song "Big Oil" (on "another evolution") Mick McMcains sings "Democrats or republicans / What's the fucking difference? / They are all puppets or whores".
Still, DJ Monkey supported Obama's campaign last year. In an e-mail Joey Alkes explains: "When that was written, and Mick actually wrote the lyric on "Big Oil"(one of his few lyric writes), it was in 2003. None of us could have predicted that a Harvard trained, world conscious man such as Barack Obama had a hair-of-a-chance of becoming the President of the U.S.then. Many progressives were disappointed in the Democrats at that time. We will see if anything really changes, but Barack Obama's rise transcended that disappointment for many of us. Just the fact that a black man could become the President of the U.S. is huge for evolved people planet-wise. We included Big Oil in the release of COW because it has been one of our talked about songs off that debut, and because it still holds true for the most part. I have always felt, myself, that evolved and educated people must change their views and their behavior with new evidence. Football teams that are succesful change their tactics at half-time to reflect what they have learned from the opposition in the first half. We as an act do support Barack Obama, for whatever that value is to him and his administration. The Democrats as a party???"

Music Awards

The 'South Bay Music Awards' were founded 'to provide a platform for emerging Independent Artists to showcase their talent as well as for on-line distribution of their music'. DJ Monkey is one of its 2009 nominees in two categories, i.e.: 'Video of the Year' for their video "3rd World War" and 'Hip Hop Group or Artist of the Year'.
According to southbaymusicawards.com the 5th Annual Annual Los Angeles South Bay Music Awards have been temporarily postponed. 'A late-April/early May date is in negotiations'.

For me, DJ Monkey are winners, no matter what. With DJ Monkey music turns a corner that is truly new and exciting.

Surprise yourself and buy these albums!

info:
Information on DJ Monkey at Allmusic Guide.
At djmonkey.tk an djmonkey.tk can be found of reviews, biographies, photos, interviews and news on DJ Monkey
All CD-s mentioned in the article were released on the Squid Music label.
An interview with Mick McMain and Joey Alkes was published at the Squid Music site
DJ Monkey review at Garage Radio.
Joey Alkes' Myspace
The video "God is an Underachiever" can also be viewed on Youtube; a warning should be given though - this video contains some shocking images.



Lees verder/Read more
»

gepubliceerd op dinsdag 3 maart 2009

Nieuwe website Holland Festival 2009 nu online

Zojuist is de nieuwe site van het Holland Festival gelanceerd. Het Holland Festival 2009 vindt plaats van 4 t/m 28 juni 2009. Op de nieuwe site staat het volledige programma.
In de komende weken zal de site steeds meer worden gevuld en vervolmaakt.


Een prachtig vormgegeven agendabrowser toont hoe het programma gevuld is. Door middel van de schuifbalk kan door het programma worden gebladerd. Ook kan er geselecteerd worden op genre. Uitstekend gedaan! De enige kritiek kan zijn dat het programma in eerste instantie wat tijd nodig heeft om zich te vullen.

De locaties voor het Holland Festival 2009 variëren van Het Concertgebouw en Koninklijk Theater Carré tot Theater Bellevue, het terrein van de Westergasfabriek en het Artis Planetarium.

Antony and the Johnsons & Metropole Orkest

Antony & The Johnsons zullen samen met het Metropole Orkest een optreden verzorgen op het podium van Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Op 22 juni zullen zij onder meer nummers van het nieuwe album "The Crying Light" ten gehore brengen. Kaarten zijn te reserveren via de nieuwe site.

Indien je niet kunt wachten tot 22 juni kun je op 13 april een optreden bijwonen in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Op 3 mei treedt de Britse groep ook nog op in Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven.

Wereldpremière Varèse

Tijdens het Holland Festival 2009 wordt verder het complete werk van de Frans-Amerikaanse componist Edgar Varèse in zijn geheel opgevoerd, verspreid over 2 avonden op zaterdag 13 juni en zondag 14 juni. Het zal worden omlijst door nieuw werk van videokunstenaar Gary Hill.

Op 14 juni vindt bovendien de wereldpremière plaats van de voorstudie "Étude par Espace" van Varèses nooit gerealiseerde utopische opera Espace. Dit zal gebeuren in een orkestbewerking door Varèses voormalige assistent Chou Wen-Chung.

Het multimedia werk 360° werd gemaakt voor de wereldtentoonstelling in Brussel (1958) met elektronische muziek van Varèse.

En verder... een kleine greep

- De Nederlandse opera met "Adam in Ballingschap", festivalpremière vr. 5 juni
- Steven Cohen met Golgotha, festivalpremière za. 6 juni
- Michelangelo Antonioni retrospectief, festivalpremière do. 11 juni
- De Nederlandse opera met "Carmen", festivalpremière ma. 15 juni
- Brett Bailey met "Orpheus", festivalpremière di. 16 juni
- Pascal Dusapin met "De Anatomie Van De Melancholie", festivalpremière vr. 19 juni
- Het Nationale Ballet met "100 Jaar Les Ballets Russes", festivalpremière vr. 19 juni

Voor het complete programma zie hollandfestival.nl



Lees verder/Read more
»

gepubliceerd op zondag 1 maart 2009

Mooimuziek zoekt schrijvers

Er is altijd wel iets te schrijven over muziek. Helaas heeft Mooimuziek niet altijd de tijd om dat te doen. Bovendien verdient bepaalde muziek soms meer aandacht dan het nu krijgt.

Gezocht

Daarom zoekt Mooimuziek schrijvers. Mooimuziek zou het liefst iemand uit de muziekbusiness verwelkomen of iemand met 'connecties'. 'Inside information' zou natuurlijk prachtig zijn! Maar dit is natuurlijk geen voorwaarde.

Wat Mooimuziek vooral zoekt is iemand met passie voor muziek en passie voor schrijven. Correct Nederlands is belangrijk, maar muzikale gedrevenheid is minstens zo belangrijk.
Mooimuziek krijgt graag ook reacties van mensen die verstand van niet-Westerse muziek hebben. Misschien vind je dat Mooimuziek te weinig schrijft over muziekstijlen waar jij van houdt. Laat het weten en solliciteer!

Wat basis kennis van html is handig. Dan kun je eenvoudige opmaak toevoegen aan je artikelen.

Mooimuziek verwacht dat je minstens een keer per twee weken een artikel schrijft. Het wordt dan gepubliceerd onder je eigen naam. Als je dat liever hebt kun je een 'nom de plume' gebruiken.

Sollicitatie

Als sollicitatie dien je een artikel in te leveren van tussen de 500 en 1000 woorden. Let op correct gebruik van het Nederlands. Laat ook weten welke afbeeldingen je zou willen toevoegen.
Verstuur je artikel in text, html of MS Windows Word 2003 formaat.
Dat artikel zal ook meteen jouw eerste artikel zijn dat op de blog verschijnt. Als de keuze op jou valt...

Stuur in een begeleidende e-mail een korte cv. Laat daarin het volgende weten:
wat is je muzikale passie?
heb je al eens eerder 'iets met muziek' gedaan?
wat is je schrijf ervaring?
van welke muziek genres houd je het meest?
welke artiesten heb je zoal in je platenkast staan?

Reacties

Stuur je reactie aan mooimuziek@gmail.com.
Je hebt de tijd tot vrijdag 3 april om 17:00u.

Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd!



Lees verder/Read more
»