Op 21 november jl. speelde de Rotterdamse band Back to Basic de sterren van de hemel in zaal De Unie in Rotterdam. Beetje laat bericht voor een blog, maar beter beetje laat dan helemaal nooit.
Back to Basic verdient het alsnog vermeld te worden, al hebben de bandleden dat niet meer nodig; die zijn na hun carriérre bij B2B allen goed terecht gekomen.
Op 21 november bewees Back to Basic zijn klasse nogmaals meer dan overtuigend. Niet dat ik die overtuiging nodig had trouwens. Twintig jaar geleden stond ik bij een van de eerste optredens al vooraan. Dat de eerste CD van de band, "Give All U Got......", intussen ook al weer 15 jaar oud is was niet te horen. They could have fooled me!
Even was ik weer 30 en stond ik weer vooraan te genieten van zanger Theo Braams, gitarist Tjeerd van Zanen (van een klasse waar we er in Nederland maar weinig van hebben!), bassisten Remko Deijl* en Ivo Severijns* (na B2B gekozen door Anouk voor haar begeleidingsband), toetsenist Tijn Smit (yeah, swingt op eenzame hoogte, een waar pleitbezorger van serieus lekkere orgeltjes!), drummers Sjoerd van Bommel en Hans Eijkenaar, percussionist Leen van Rij en de blazers Peter Broekhuizen (saxofoon) en Nico Nijholt* (trombone). En ze waren er allemaal!
* NB: zie het commentaar van Tjeerd van Zanen onderaan dit artikel...
Soms heeft een band gewoon momentum nodig, hoe geweldig de band, de individuele bandleden en hun muziek ook mogen zijn. In mijn ogen had B2B gewoon even succesvol en bekend moeten worden als Bløf. Kennelijk was het momentum er gewoon niet.
Aan 'exposure' heeft het niet gelegen. De Amerikaanse columnist (en songwriter en publicist en journalist en manager van ondermeer Mother's Finest) 'JHA 385', het nom de plume van Joey Alkes, schreef in 1993 in het L.A. Rock Scene Report een uitermate lovend artikel over de eerste CD van de band. Aangezien dit nog nergens online is te vinden neem ik het hierbij integraal over. Ik zal Joey er over inlichten...
"Northern Europeans have long held a fascination for indigenous American music. All too often, their attempts to re-create or use it as a vehicle for self-expression is mired in cultural difference and language or linguistic and phonetic translation. At times, it seems that there are even enormous emotional and philosophical differences to prevent a Norwegian or Dutchman from truly sounding like he/she has a handle on the blues, blues-rock or country. More often the pure-pop translations are more succesful as we have seen in the many more cases of worldwide hit pop acts from Europe. Abba from Sweden, etc., is one example; another is the German Heavy Metal-groups. For some reason, the Irish and English accomplish these rootsy-rock enterprises with much more success. Maybe it is because English is the base language for African-American linguistic patua. I am not a linguist, nor a musicologist, the truth be known, but I do know that when I receive a big band blues-soul-rock album from Holland from my friends Gerard de Bruyn & Willem van Kooten of Nanada Music, I listen to it with trepidation since I know I want to like it but probably won't.
Somewhere it is said, "you should walk in fear," so I did and to my very pleasant surprise the debut album by Dutch band BACK TO BASIC from Red Bullet Records of the Netherlands is a moving and powerful body of music. Songwriters Tjeerd van Zanen (guitar) and Michel van Schie (bass, keyboards, computer), who with various other contributors write the bulk of the material, primarily concern themselves with matters of the heart.
"Feeling restless, a lot on my mind
Same old story, when love's left you blind
Acting poorly, got a aching heart
Love took a walk and tore it apart"
From "Too Late for Sorry" written by van Zanen and back-up vocalist Ivo Severijns perfectly echo the themes of the album. Lead vocalist Theo Braams is easily the equal of Andrew Strong as a soul singer as he pumps, pleads and drawls through the albums power horn section-background vocal arrangements. Moments are absolutely thrilling like in the groove affirmation of hope that churns along to a major chorded "Tomorrow is Another Day" and the searching and ascending horn and vocal arrangements of "Key to your Heart". If the Commitments were half as soulful, half as competent they would have had something.
"Leave Me Alone" is the best candidate for a single, but this is a body of music that presents a number of radio friendly cuts. "We Belong Together" and particularly "River Of Love", with their accoustic guitar and keyboard based sounds, which is a departure from the majority of the album, offer a real avenue for American AOR airplay. "River Of Love" offers the other real alternative to "Leave Me Alone" as a single. Both remind one of Springsteen's Tunnel Of Love era and both are beautiful songs that offer insight and sensitivity.
Nonetheless, the real treat on this album that deserves to be offered to the American public (at least in an import) is Broekhuizen, van Schie and Eijkenaar's horn arrangements; and Braams' ability to sound like he grew up on Stax-Volt Records while living in Missisippi. His version of the Jr. Walker penned "Peace and Understanding" is uncanny.
There is so much good to say about this debut act by Dutch soul-rock band Back to Basic that I can't begin to further describe this product for lack of appropriate space in this column. It has to be sufficient to finally say that this body of work, from production to packaging is a "Class A" act; and certainly does not have to take a backseat to British or American products anywhere."
Enfin, hieruit blijkt wat een bijzondere band Back to Basic was en is.
De avond van vrijdag 21 november 2008 is uiteindelijk ook een bijzondere en memorabele avond geworden. Ik kan later zeggen: daar was ik nog bij, bij dat geweldige jubileumconcert van Back to Basic! Het was zonder meer de beste besteding van 5 Euro sinds lange tijd! Ik geef je op een briefje dat een jubileumconcert van Bløf, mocht dat er ooit komen, beslist meer gaat kosten dan dat.
Zie ondermeer Red Bullet Records
Korte Biografie van Back to Basic op de site van Muziek Centrum Nederland
Binnenkort op Mooimuziek
» Verboden Muziek
» De Hemelse X Factor van Rebecca Ferguson
» De Hemelse X Factor van Rebecca Ferguson
gepubliceerd op donderdag 27 november 2008
Door
Mattijs Mooimuziek
Back to Basic 20 jaar in Zaal de Unie
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten