Binnenkort op Mooimuziek

» Verboden Muziek
» De Hemelse X Factor van Rebecca Ferguson

gepubliceerd op dinsdag 17 februari 2009

Novastar wijzigt naam

Afbeelding van de hoes van 'Almost Bangor' van Novastar "Almost Bangor" van Novastar, uit 2008
Al een tijdje loop ik langs de CD "Almost Bangor" van Novastar zonder hem ook maar een blik waardig te keuren. De reden is even onthutsend als terecht: de naam van de band. 'Novastar' klinkt niet 'sexy'. Het 'bekt' wel makkelijk, maar tegelijk denk ik aan een tienersterretje, aan iemand die achter de computer effe wat liedjes in elkaar draait en met vlugge vlotte digitale deuntjes in korte tijd goed geld verdient. Iemand die al weer snel in de vergetelheid verdwijnt met achterlating van niemandallige nietdeugende muziek. Goed voor een top 40, maar niet voor mijn platenkast.

Zoiets heet geloof ik vooroordeel.

En dat is jammer. Wat blijkt namelijk: Novastar is een band die met gemak aansluit in het rijtje moderne singer songwriters en bands als Jack Johnson, Jason Mraz, Ray Lamontagne en Paolo Nutini. Sterker nog, het album "Almost Bangor" laat een artiest horen die een lekker venijnige elektrische gitaar weet te combineren met mooie liedjes, leuke teksten en een goede stem.

Toen ik op internet ging zitten snuffelen was het voor mij des te onthutsender er achter te komen dat de frontman van Novastar een in Nederland geboren Belgische artiest is met de naam Joost Zweegers die al zeer lang aan de weg timmert. Eerst deed hij dat met de groep "The Sideburns" (dat in 1992 de finale haalde van Humo's Rock Rally) en nu dan dus met de groep "Novastar". De debuut CD "Novastar" werd onder meer bekroond met een Belgische TMF-award voor "Beste Album" van het jaar 2000. Op die eerste CD staat onder andere het nummer "The Best is Yet To Come". En dat bewijst Novastar overtuigend met "Almost Bangor".

De arrangementen zijn verrassend. Ik vind ze zelfs verrassender en frisser dan die van voornoemde artiesten. En dat komt met name door het gebruik van de instrumenten, het geluid dat men uit de gitaren weet te halen is bijna jaren zeventig, maar dan met een fris nieuw klankkleurtje. Erg goed gedaan!
Ik hoor invloeden van Paul McCartney & Wings, David Bowie, Simon & Garfunkel, maar ook van Crowded House. "Weller Weakness" is een potentiële hitsingle met verrassend gebruik van gitaar, piano en viool. "Making Waves" begint bijna als een Simon & Garfunkel nummer. De samenzang is er niet, maar het gebruik van de akoestische gitaar in dit nummer is bijna traditioneel te noemen. In "Tunnelvision" hoor ik een bijna 'Starkeyaans' drumloopje. De huidige hitsingle "Because" is zeker niet slecht, maar naar mijn mening niet typisch representatief voor het gehele album. Wel een uitstekende hitsingle trouwens. "Bangor", met erg lekker gitaartje en lekkere melodie-lijn, strijdt met "Weller Weakness" om mijn keuze tot favoriet op dit album.

Niet alleen het grote commerciële succes van "Novastar" bewijst hun muzikale kwaliteiten; op hun Myspace mogen ze onder meer Paul McCartney, Van Morrison, Bob Dylan en Neil Young tot hun vrienden rekenen.

"Novastar" is voor mij dan wel een nieuwe ontdekking, maar de band kan met hun ervaring onderhand geen nieuwe ster meer genoemd worden. Binnenkort verwacht ik daarom eigenlijk een artikel in de krant met als titel "Novastar wijzigt naam".

info:
Officiële Novastar website
Biografie van Novastar op popinstituut.nl
Myspace van Novastar

0 reacties: