Binnenkort op Mooimuziek

» Verboden Muziek
» De Hemelse X Factor van Rebecca Ferguson

gepubliceerd op woensdag 8 oktober 2008

De Canadese countryrock van Barney Bentall

Barney Bentall in de 'Grand Cariboo Opry' met mondharmonica en gitaar Barney in de 'Grand Cariboo Opry'
Na een lang weekend in Sauerland kwam ik een paar weken geleden terug met een tweedehands LP van de Boss Band. Toen ik 'm thuis uit de hoes haalde realiseerde ik me pas hoe lang geleden het was dat ik de laatste LP had gekocht: het vinyl was volkomen kromgetrokken, en ik had het niet eens gecontroleerd.
Zelfs voor 1 Euro voel je je dan nog bekocht!

Enfin, de muziek bleek Country te zijn. Niet dat ik daar ook maar iets tegen heb, maar de Boss Band zal wat mij betreft niet vanwege de muzikale hoogstandjes op een lijstje voorkomen van Country muziekhelden. Niet alleen de LP was kromgetrokken, maar mijn tenen deden dat ook. Jammer, maar helaas.

De hoes van deze LP, met het silhouet van een paard en een man met cowboyhoed tegen het rood-gele kleurenpalet van een zomeravond zon, deed me vanwege de kleuren en de uitstraling denken aan de hoes van het laatste album van Barney Bentall.

Gift Horse van Barney Bentall Gift Horse, uit 2006
Dit album had ik in Canada gekocht tijdens mijn laatste bezoek aan mijn ouders. Bentall is een van de vele uitstekende artiesten die Canada rijk is. Dus heb ik de CD getiteld "Gift Horse" maar weer eens uit de kast getrokken en opgezet. Om een lang verhaal kort te maken: hij zit nu al 1 week in de CD speler van de auto en wat mij betreft blijft hij daar nog even...

Bentall werd in maart 1956 in Toronto geboren als Barnard Franklin Bentall. Over zijn eerste kennismaking met muziek schrijft hij op zijn website:

"I first picked up a guitar when I was in grade nine. I took a few lessons from a guy named Cowboy Slim and I started walking down a long, twisty and infinitely interesting road."


In Canada is hij het best bekend vanwege zijn jaren 90 band, "Barney Bentall and the Legendary Hearts" (naar de titel van het Lou Reed album). Met deze bezetting had hij een aantal hits. Vreemd genoeg is hij daarmee buiten Canada nooit echt bekend geworden. Een aantal jaren geleden besteedde Frits Spits eens aandacht aan hem, maar in feite verdient Bentall veel meer bekendheid in Europa dan momenteel het geval is.

In zijn vroege werk werd Bentall grotendeels beïnvloed door Bob Dylan, The Band en Neil Young. Met de Legendary Hearts kende hij in Canada grote successen. De albums "Lonely Avenue" (1990), "Ain't Life Strange" (1993) en "Gin Palace" (1995, een absolute aanrader en een stuk 'rockier' dan zijn laatste CD) werden daar alle drie goud of platina.

Het album "Gift Horse" is het eerste album dat hij geheel onder zijn eigen naam uitbracht. Het is wat ingetogener en draagt de intieme sfeer van de akoestische sets die Bentall begon te spelen, nadat hij zich eind jaren negentig had teruggetrokken uit de muziek industrie.
Op dit album speelt ondermeer zijn zoon Dustin mee. Ik vind het een absolute aanrader. Het is een prachtig country-rock album met sfeervolle muziek waar je overal naar kunt luisteren.


Barney Bentall met "The Ballad of Old Tom Jones"




info: Bentall's eigen website op www.barneybentall.com en The Canadian Encyclopedia

0 reacties: