Binnenkort op Mooimuziek

» Verboden Muziek
» De Hemelse X Factor van Rebecca Ferguson

gepubliceerd op zondag 7 september 2008

Inspiration Information

Inspiration Information van Shuggie Otis Inspiration Information, uit 1974
hoes ontwerp: T.E. St. John
Laatst via Ebay het album Inspiration Information van Shuggie Otis aangeschaft. Mijn lief zei mij net dat ik de muziek te hard aan had, en dat terwijl ik op de bank zit met een koptelefoon op m'n hoofd...

Inspiration Information is een van die albums die je niet zacht kúnt draaien. Ik schreef laatst een artikel over lekkere orgeltjes: luister naar Sweet Thang en je hoort daar toch een van de lekkerste orgeltjes ooit opgenomen in de moderne muziekgeschiedenis. Luister naar het begin van Ice Cold Daydream... Ja, ik kan daar dus gewoon niet stil bij blijven zitten. Ok, ik ga het proberen: ken je die ontspanningsoefening waarbij je gaat liggen en elk spiertje in je lichaam, letterlijk van top tot teen, nagaat en voelt of dat spiertje ontspannen is en dan - nadat je je hele lichaam hebt gehad - begin je overnieuw en merk je meestal dat een van die spieren al weer gespannen is? Die oefening probeer ik met dit album en ik zeg je dat ik hem ad finitum kan blijven doen, want elke keer blijk ik te beschikken over een spiertje dat, geheel uit eigen beweging - echt! - meeswingt op Sweet Thang, Not Available, Strawberry Letter 23, eigenlijk alle nummers.

Trouwens: mijn broer schreef laatst het artikel 7 regels voor covers spelen. De cover die de Brothers Johnson in 1977 maakten van 'Strawberry Letter 23' (met een nr. 1 notering op de Billboard R&B chart) heeft het nummer natuurlijk de nodige bekendheid gebracht. Ik vind het een uitstekende cover, die perfect past in de swingende discotijd van de jaren 70. Niets mis mee dus. En toch moet ik zeggen dat ik toch de originele versie prefereer. Waarom? Hij is wat slomer, maar bevat daardoor tevens een bepaalde spanning die het nummer dan toch weer enorm doet swingen.
Ben benieuwd hoe Aron er over denkt...

Oh trouwens: Shuggie Otis was pas 15 jaar toen hij dit album in 1974 opnam... dat is dus wat de Britten zo mooi mindboggling noemen!!

blog comments powered by Disqus