Binnenkort op Mooimuziek

» Verboden Muziek
» De Hemelse X Factor van Rebecca Ferguson

gepubliceerd op donderdag 1 oktober 2009

Vernieuwend

Regelmatig lees ik recenties waarin wordt gesuggereerd dat de besproken muziek of artiest niet vernieuwend zou zijn en daarom niet de moeite waard. "Het klinkt wel aardig, maar echt vernieuwend vind ik het niet" schrijft men dan. Ik las dat onder meer over de door mij als uitstekend beoordeelde cd "Wicked Way" van Waylon, op dit moment de weekfavoriet van Mooimuziek.

Ik weet dat er ernstiger zaken zijn om over te vallen, maar daar zijn weer andere blogs en sites voor. En ja, over smaak valt niet te twisten (hoewel soms..), maar het criterium 'vernieuwend' is toch echt niet steekhoudend in de beoordeling van de kwaliteit van een artiest of zijn muziek.

Michael JacksonJohann Sebastian BachJimi HendrixLudwig von Beethoven vlnr: Michael Jackson (1958 - 2009), Johann Sebastian Bach (1685 - 1750), Jimi Hendrix (1942 - 1970), Ludwig von Beethoven (1770 - 1827)
De Beatles, daar zijn we het over eens, die waren vernieuwend. En ook diegenen die niet van de Beatles houden, vreemd genoeg zijn die er, zullen toegeven dat de heren bepaald geen oude paden hebben platgetreden. Dat geldt voor de Beatles net zo als voor voor Antonio Vivaldi, David Bowie, Johann Sebastian Bach, de Beach Boys, Ludwig von Beethoven, Michael Jackson, Wolfgang Amadeus Mozart, Jimi Hendrix: allemaal zeer vernieuwende 'artiesten' in hun tijd.

Echter, een artiest niet vernieuwend vinden en daarom terzijde leggen, dat voelt toch een beetje als niet meer eten omdat je het allemaal al eens geproefd hebt of niet meer naar kunst kijken, omdat je het al kent. Je gooit meteen veel van wat het leven aangenaam maakt aan de kant.
En wat dan te vinden van al die artiesten die wél vernieuwend waren? Die moet je dan dus wel allemaal goed vinden. Michael Jackson? Mag je niets meer over zeggen, want die is vernieuwend. Bach? Luistert iedereen naar, want hij was vernieuwend. Hendrix? Vindt iedereen fantastisch, want wat was die toch vernieuwend.

David BowieAntonio VivaldiThe BeatlesWolfgang Amadeus Mozart vlnr: David Bowie (1947), Antonio Vivaldi (1678 - 1741), The Beatles (1960 - 1970), Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791)
Nee, het criterium 'vernieuwend' zegt helemaal niets over kwaliteit. Is Katie Melua vernieuwend? Nee, niet bepaald, en ik vind haar niet om aan te horen. Is Philip Glass vernieuwend? Jazeker, maar geef mijn portie maar aan Fikkie. Is Waylon vernieuwend? Nee, dat zou ik een boude uitspraak vinden. Maar goed vind ik 'm wel!

0 reacties: