Binnenkort op Mooimuziek

» Verboden Muziek
» De Hemelse X Factor van Rebecca Ferguson

gepubliceerd op dinsdag 1 juli 2008

1 juli 2008: 'Last Cigarette'

Uit "Rock'N'Roll Suicide" van het album 'The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars' van David Bowie:

"Time takes a cigarette, puts it in your mouth
You pull on your finger, then another finger, then your cigarette
The wall-to-wall is calling, it lingers, then you forget
Oh, you're a rock 'n' roll suicide
"


Keith RichardsKeith Richards
... gevolgd door dat drumloopje dat ik kan dromen. Ooit was ik een groot fan van Bowie. En nog steeds heb ik een zwak voor hem, zowel voor de muzikant als voor de persoon. Prachtig uitgedrukt in dit couplet - geaccentueerd door de muziek - is de rust waarmee je tevreden kunt wegdromen met een sigaret tussen je vingers.

Je geniet van de verdovende rook in je longen, de smaak in je mond, het lichte gevoel in je hoofd, het rustige moment dat je neemt voor de eerste sigaret in de ochtend: time takes a cigarette...

Voor mij is het onderhand ruim vijf jaar geleden dat ik de laatste rookte, maar ik kan het me nog steeds goed voor de geest halen. En al was het voor mij dan al voltooid verleden tijd, vandaag is het zeker dat ook voor anderen in Nederland de dagen van wegdromen met een peuk en een krantje in het café nooit meer zullen terugkomen. Tsja, ik zal niet zeggen dat me een gevoel van nostalgie bekruipt, dat gaat te ver, maar van mij had het niet per se gehoeven. Bovendien vind ik een overheid die met dit soort maatregelen komt dermate betuttelend dat ik er geen woorden voor heb. En volgens Hans Christian Andersen moeten we dan de muziek maar laten spreken...

De Fun Lovin' Criminals pleiten voor burgerlijke ongehoorzaamheid met "Smoke 'Em". John Bon Jovi heeft zich er al bij neergelegd, getuige "Last Cigarette". En Billy Collins meent dat die laatste peuk nog altijd "The Best Cigarette" is. En 's ochtends is natuurlijk de eerste sigaret de beste, samen met een bak koffie, zoals de praktisch dove Johnie Ray in de jaren '50 van de vorige eeuw ook al door had. Deep Purple heeft het goed bekeken, want een "Smoke on the Water" mag natuurlijk altijd!

De uitsmijter is overigens onbetwist voor het compilatie album 'Smoke, Smoke, Smoke That Cigarette!' uit januari 2000. Je krijgt een spontane rokerskuch (I kid you not!) door alleen al te luisteren naar deze nostalgische compilatie met titels als "Smoke Gets in Your Eyes" (Dinah Shore), "Smoke Dreams" (Benny Goodman and his Orchestra), "Cigareets, Whuskey and Wild, Wild Women" (Red Ingle) en "Smoke Rings" (The Mills Brothers).

0 reacties: