Binnenkort op Mooimuziek

» Verboden Muziek
» De Hemelse X Factor van Rebecca Ferguson

gepubliceerd op woensdag 6 mei 2009

L.O.V.E. van Karma's Kitchen

Hoes van de nieuwe single 'L.O.V.E.' van Karma's Kitchen De nieuwe single 'L.O.V.E.' van Karma's Kitchen. Jaar: 2009
Gisteren ontving ik een mailtje van de zanger van Karma's Kitchen. 'Unsollicited' zoals ze dat noemen. Geen spam, wel ongevraagd. Of ik het leuk zou vinden iets te schrijven over de eerste single en video van een nieuwe band uit Leiden en Delft. Nu krijg ik dat soort verzoekjes wel vaker en regelmatig moet ik mensen teleurstellen.

Nadat ik een en ander had beluisterd van Karma's Kitchen vroeg ik me echter af waarom ik in hemelsnaam nog nooit iets gehoord had van deze band. Want wat deze jongens doen is echt goed! Ik heb me hier al vaker verwonderd over de enorme hoeveelheid talent in Nederland, en Karma's Kitchen is hiervan het zoveelste bewijs.
Wat echter indrukwekkend is aan deze band, is dat het zonder uitzondering gaat om jonge jongens. Hier dus geen door de wol geverfde muzikanten die al jaren commercieel bezig zijn. Het plezier spettert er vanaf. Op de blog van de band (op http://www.karmaskitchen.nl/) noteert zanger Rémon Beeftink dan ook: "Er zit [...] van onze kant ontzettend veel plezier en liefde in. En al zeg ik het zelf, dat is te zien op beeld. Het ziet er echt te gek uit."

Ondertussen timmert de band al vier jaar aan de weg. De nieuwe single L.O.V.E. is daarvan een prachtig resultaat, al raad ik aan ook de overige nummers van de band te beluisteren. Alleen op die manier ontstaat het beeld van een band die in korte tijd een mate van volwassenheid heeft bereikt waar het vele andere acts aan blijft ontbreken. Dat de bandleden een muzikale achtergrond hebben heeft hier duidelijk aan meegeholpen; zo studeerde zanger Rémon Beeftink songwriting aan de Rockacademy en drummer Jelle Huiberts studeerde aan het conservatorium.

Eigen beheer

In de eerste helft van 2007 bracht de band in eigen beheer de EP "The Euphoric Dream" uit. Met zes liedjes was dit mini album behoorlijk succesvol. Na dit succes besloten ze een album uit te brengen. Dit gebeurde in januari 2008. Dat album heet "Introducing Karma’s Kitchen" en bevat 12 tracks. Het is te koop via de website.

Ondanks hun relatieve onbekendheid gaat het de band de laatste tijd zeer voor de wind. Zo viel Karma’s Kitchen herhaaldelijk in de prijzen. Ze werden verkozen tot winnaar van de Bokaal van Vlaanderen, tot Bandtalent 2006 op de Talentenbeurs, tot winnaar van de Aanstormend Talent Award 2006 en tot winnaar van Frispop 2007. Bovendien waren ze finalist bij de Grote Prijs van Zuid-Holland.

De laatste tijd mag Karma's Kitchen zich in steeds meer mediabelangstelling verheugen; ook commerciële radiozenders als 3FM en Radio538 hebben de band ontdekt. En dat is terecht. Ze moeten in Hilversum maar eens wakker worden. Het is geweldig dat Cuby & The Blizards een nieuw album ("Cats Lost") uitbrengt, maar promoot dan ook de frisse funk-jazz-rock van Karma's Kitchen!

De band bestaat uit de volgende leden:
  • Rémon Beeftink - zang
  • Paul Akkermans - gitaar
  • Guyon Beck - gitaar
  • Karel Stelder - toetsen
  • Jos van der Heiden - bas
  • Jelle Huiberts - drum

De nieuw single L.O.V.E. wordt gratis uitgedeeld en toegestuurd na invulling van een formuliertje op de website www.karmaskitchen.nl.

Info:
Web: homepage van de band
Video's: Karma's Kitchen op Youtube
Web: Karma's Kitchen op Hyves

0 reacties: