Binnenkort op Mooimuziek

» Verboden Muziek
» De Hemelse X Factor van Rebecca Ferguson

gepubliceerd op maandag 22 december 2008

Jamai verre van ellendig in Les Misérables

Jamai? Ja, die! Dezelfde Jamai die in 2003 de eerste editie van Idols won. Sinds die tijd heb ik hem toch als een van de mindere 'Idolen' gezien; niet echt een sterke stem, wat fatterig, te jong. En alles wat ik van hem hoorde vond ik op zijn best aardig, maar zeker niet bijzonder.

Gisteravond echter wist Jamai Loman op mij grote indruk te maken als Marius in de musical 'Les Misérables'. Het moet gezegd: naast René van Kooten (Jean Valjean) en Wim van der Driessche (Javert) bleef hij geheel overeind en wist hij te overtuigen, niet alleen met zijn stem, maar ook met zijn acteren.

Nu word je in een voorstelling vast en zeker gedragen door de klasse van je mede-spelers, maar het zou flauw zijn de kwaliteit van Jamai's optreden en de kracht en espressiviteit van zijn stem af te doen als afgeleide daarvan. Ik ben zelfs bereid nog iets verder te gaan: eigenlijk vond ik Jamai's stem soepeler, leniger en espressiever dan die van zijn medespelers.
Dat hij dit jaar de Johny Kraaijkamp Award voor Beste Mannelijke bijrol won, lijkt mij dan ook volkomen terecht.

Michael Ball als Marius in de uitvoering van Le Misérables uit 1985Jamai Loman in de huidige Nederlandse productie die tot en met 4 januari 2009 nog in het Nieuwe Luxor in Rotterdam speelt links: Michael Ball als Marius in de uitvoering van Les Misérables uit 1985 in de originele Londense productie, die geregisseerd werd door Trevor Nunn en die speelt tot op de dag van vandaag, rechts Jamai Loman als Marius in de huidige Nederlandse productie die tot en met 4 januari 2009 nog in het Nieuwe Luxor in Rotterdam speelt, Foto: Joris-Jan Bos

0 reacties: